Louhi ry järjesti
toukokuun viimeisellä viikolla opetuskoti Mustikan maahanmuuttajanaisten
ryhmälle opastetun kävelykierroksen Halisten Virnamäen esihistoriapolulle. Kierrosta
johti ajanmukaisesti pukeutunut Ulla-Maija Nikko Dominopol Oy:stä ja asiantuntijan
roolissa kulki Louhi ry:n puheenjohtaja, museologi Sirkku Pihlman. Kierrokselle
lähti mukaan viitisentoista reipasta naista ja mukana kulkivat myös 5- ja
2-vuotiaat lapseni. Sirkun ja Ulla-Maijan kanssa olimme haalineet
kuvamateriaalia pukeutumisesta rautakaudella ja esihistoriallisten korujen kopioita keskustelua
herättelemään. Keskustelimme suomeksi ja toiveena oli, että puhe olisi
mahdollisimman selkokielistä. Siinäpä haastetta esihistorian elävöittäjälle!
Ulla-Maija Nikko oppaana esihistoriaan. Kuva: Maija Mäki. |
Maahanmuuttajia ei voi
pitää yhtenäisenä ryhmänä, jolle kaikille toimisivat samanlaiset pedagogiset
menetelmät. Etninen, uskonnollinen ja kulttuurinen kirjo on laaja ja oppimisen
sekä opettamisen tavat kirjavia. Perinteinen opastaminen ei ehkä ole luontevin
tapa tutustua Suomen menneisyyteen, sillä erityisesti kielitaidon rajoitteet
saattavat jättää monia asioita hämärän peittoon. Tämän takia erittäin
toimivaksi koimme oheismateriaaliin ja Ulla-Maijan vaatetukseen tutustumisen ja
näiden hyvin konkreettisten esimerkkien avulla keskustelun aloittamisen. Jälkikäteen
ajatellen esimerkiksi kokeellisen arkeologian keinot, työnäytökset tai esihistoriaa
elävöittävät tapahtumat voisivat toimia räätälöityinä tuotteina oikein hyvin
maahanmuuttajataustaisille ryhmille.
Louhi ry:n järjestämällä
kierroksella erityisesti kiinnostusta herättivät korut, joiden muotokielessä
oli monelle naiselle tuttuja piirteitä. Olipa eräällä naisella yhtä esittelemäämme korua
vastaavan mallinen sormus sormessaan. Myös ruoanlaiton historia, ja mukaan
otettu saviastia kuivattuine omenoineen, kiinnosti naisia. Kierros päätettiin
Aurajoen opastuskeskukseen, Myllärintalolle, jossa nautittiin perinteiset
suomalaiset pullakahvit. Myllärintalo herätti aluksi joissakin naisissa epäilyksiä
kirkosta; kristinuskoa edustavaan pyhään paikkaan ei välttämättä olisi haluttu
tulla sisälle. Syksyllä tarkoituksena on Euroopan kulttuuriympäristöpäivänä
tehdä naisten kanssa toinen retki, tällä kertaa Kuusiston linnanraunioille, ja
yhdistää tähän hiukan työpajatyyppistä toimintaa. Osittain samojen naisten
kanssa piirrettiin jokimuistoja jo vuonna 2011 Kerrottu ja koettu Turku-hankkeessa ja tuolloin piirtämisen yhdistäminen muisteluun tuotti todella hyviä tuloksia.
Nämä lyhyet, mutta
antoisat kokemukset työskentelystä maahanmuuttajataustaisten naisten kanssa
johtivat siihen, että selvittelin hieman sitä, millä
tavalla kulttuuriperintöä on pyritty maahanmuuttajayleisöille avaamaan
museoympäristöissä. Lehtori Minna Haution erinomainen artikkeli Public Archaeology -journaalissa käsittelee Aboa Vetus & Ars Nova -museoissa toteutettuja,
maahanmuuttajille suunnattuja, museopedagogisia projekteja. Hautio pitää museokontekstissa
potentiaalisena lähestymistapana yksilölliseen kokemukseen sekä museon ja kävijän väliseen dialogiin perustuvaa oppimisprosessia, erityisesti silloin jos kävijällä on vähän
aikaisempia kokemuksia museoista. Tällöin oppimiskokemus ei niinkään perustu
kognitiiviselle ja rationaaliselle pohjalle, vaan se rakentuu ja siinä pyritään
hyödyntämään kävijän tunteita, arvoja ja asenteita. Projektit toimivat
oppimiskokemuksena myös museon henkilökunnalle kyseenalaisten ja uudistaen museoalalle
tyypillisiä ajattelutapoja.
Vapriikissa toteutettiin
vuonna 2011 kulttuuriperinnön ajokortti maahanmuuttajille. Sen tarkoituksena on
tutustuttaa maahanmuuttajia suomalaiseen kulttuuriin ja perinteisiin. Koulutuksen
aikana tutustutaan kotikaupunkiin, suomalaisen maiseman erityispiirteisiin,
museoihin ja kansalliseepokseemme Kalevalaan. Avara museo – kehittyväoppimisympäristö aikuisille -hankkeessa 2010–2013 maahanmuuttajat olivat yksi
kohdeyleisöistä. Työpajalähtöinen ja kokemusperäinen oppimistapa osoittautuivat
tässä(kin) hankkeessa onnistuneiksi työskentelymenetelmiksi.
Levähdyspaikka Virnamäen esihistoriapolulla. Kuva: Maija Mäki. |
Maahanmuuttajat ovat tällä
hetkellä marginaalinen kohdeyleisö museoille ja erityisesti arkeologisille
kohteille, mutta tulevaisuudessa maahanmuuttajayhteisöistä kasvaa yhä suurempi
ja heterogeenisempi yleisöpotentiaali. Toimivia ja hyviä kokemuksia maahanmuuttajatyöstä
museoympäristöissä on jo saatu useista projekteista, mutta pitkäjänteistä ja
suunnitelmallista työtä tällä saralla ei ole tehty. Museot ja muut
kulttuuriperintökohteet voivat tulevaisuudessa olla aikaisempaa huomattavasti merkittävämmässä roolissa sirpaloituvassa ja eriarvoistuvassa yhteiskunnassa. Tärkeää
on löytää keinoja saavuttaa ja saada toimiva kontakti näihin marginaalisiin
yleisöryhmiin, kehittää edelleen pedagogisia välineitä oppimisprosessien
tehostamiseksi ja mikä tärkeintä - ottaa
vakavasti tehtävä kulttuurien välisen yhteisymmärryksen, luottamuksen ja
kanssakäymisen tehostamisessa.
Maija Mäki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti